Aineistot ja aikataulut

Tutustu aineistovaatimuksiin ja aineiston toimittamista koskeviin reunaehtoihin tällä sivulla. Huomaathan tarkistaa myös tuotekohtaiset aikataulut.

Aineiston teettäminen onnistuu helposti myös lisäpalveluna asiantuntijoidemme kautta. Toteutamme mainosratkaisusi toiveidesi mukaisesti ja lopullisen vedoksen saat arvioitavaksesi ennen julkaisua.

Aineisto-ohjeet ja aikataulut

Jämsän Seutu -lehti

AIKATAULU

AINEISTO-OHJEET

Jämsänseutu Digi

AIKATAULU

Aineisto-ohjeet

Aineisto-ohjeet

Digitaalisten aineistojen toimitusaikataulu

Julkaisupäivä Aineistot Erikoisaineistot
Maanantai ke klo 12 ed. viikon ma klo 12
Tiistai to klo 12 ed. viikon ti klo 12
Keskiviikko pe klo 12 ed. viikon ke klo 12
Torstai ma klo 12 ed. viikon to klo 12
Perjantai ti klo 12 ed. viikon pe klo 12
Lauantai ke klo 12 ed. viikon ma klo 12
Sunnuntai to klo 12 ed. viikon ma klo 12

Perusaineistot tulee toimittaa viimeistään 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä. Erikoisaineistot tulee toimittaa 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä.

Sanoma on ostanut 1.5. alkaen Alma Median alueellisen liiketoiminnan. 
Siirtymäkaudella, 30.11.2020 asti sinua palvelevat varaus- ja aineistoasioissa:

Aineistojen toimitusosoite on: digimainonta(a)almamedia.fi
Tulospohjaisen mainonnan aineistot: programmatic(a)almamedia.fi

Kirjoitathan otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimen ja kampanja-ajan. Kerro lisäksi viestissä:

1) mainostajan nimi
2) kampanja-aika
3) mainosratkaisu
4) näyttöjen määrä
5) URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan

Mainosaineistot voidaan toimittaa kuvatiedostoina (jpg, gif ja png), kolmannen osapuolen tägeinä tai zip-tiedostoina.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Mainospaikka Aineistokoko Maksimikilotavuraja
Digietusivu 600 x 700 px 200 kt
Digikokosivu 610×877 px tai 620×891 px, skaalautuu mobiilissa kokoon 300×431 px 200 kt
Paraati Desktop: 980 x 400 px
Mobiili: 300 x 300 px
Desktop: 200 kt
Mobiili: 100 kt
Boksi 300 x 250 px
300 x 300 px
320 x 320 px
320 x 300 px
100 kt
Pystyparaati 300 x 600 px 100 kt
Paraati-karuselli 300 x 300 px/kuva kaikki kuvat yhteensä max. 300 kt
Boksi-karuselli 300 x 300 px/kuva kaikki kuvat yhteensä max. 300 kt
Paraati + tapetti Paraati: 980 x 400 px
Tapetti: 1600 x 1200 px
300 kt

Paraati + tapetti

  • Toteutuksen tulee olla rauhallinen. Kaiken animaation olisi hyvä loppua noin 5 sekunnin kuluttua
  • Koko: 1600 x 1200 px
  • Tiedostomuodot: jpg, png, gif, kolmannen osapuolen tägi, HTML5

Digietusivu

  • Koko: 600 x 700 px
  • Tiedostomuodot: jpg, png

Digikokosivu

  • Koko 610×877 px tai 620×891 px, skaalautuu mobiilissa kokoon 300×431 px
  • Aineisto: 200 kt
  • Huom. 3rd party tag– ja HTML5-aineistot: Tagin takaa tulevissa aineistoissa tulee toimittaa erikseen desktopin ja mobiilin koot: Desktop 610×877 px tai 620×891 px (200 kt) ja mobiili 300×431 px (100 kt)

Karuselli

Paraati

  • Aineisto: kuvia 5-8, formaattina jpg. 300×300 px tai 600×600 px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvatiedostot nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen: 1.jpg, 2.jpg, jne.
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Boksi

  • Aineisto: kuvia 3-8, formaattina jpg. 300×300 px tai 600×600 px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvatiedostot nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen: 1.jpg, 2.jpg, jne.
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Mobiilimainonta

Mobiiliparaati

Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä. 3. osapuolen tagin kautta tulevien aineistojen sekä HTML5-aineistojen tulee olla 300×300, 320×320 tai 320×300 pikseliä

Formaatti: PNG, JPEG, GIF, kolmannen osapuolen tagi, zip (HTML5), max 100 kt.

Kuva-aineistoja tehdessä huomioitavaa: 600×600 px aineisto skaalataan 300×300 px kokoon, 600×500 px aineisto 300×250 px kokoon, 640×640 px aineisto skaalataan kokoon 320×320 px ja 640×600 px kokoon 320×300 px. Huomioithan tämän esimerkiksi käyttäessäsi tekstiä aineistossa.

Swipe-kuutio

Pyörivä kuutio jossa voi olla 3-5 sivua

Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti, jonka jälkeen käyttäjä voi pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä

Kuution sivuilla voi olla linkki, click-to-call, click-to-calendar, click-to-apple-store, click-to-play-store

Mainoksen voi tehdä myös tavallisena pyyhkäisymainoksena, jolloin mainos ei pyöri vaan liukuu sivulta toiselle.

Aineisto-ohjeet:

  • Mainoksen koko sivustolla: 300 x 300 pikseliä
  • Kuution kuvat toimitetaan erillisinä kuvina numeroituna tai valmiina sprite-kuvana. 300×900 (3 kuvaa), 300×1200 (4 kuvaa), 300×1500 (5 kuvaa)
  • Maksimikoko: 200 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG
  • Linkit: jokaisella kuution sivulla voi olla oma linkitysosoitteensa
  • Alma Media toteuttaa mainoksen mainostajan toimittamien materiaalien pohjalta

 

Videoparaati

Kun mobiilivideoparaatin teknisen toteutus tehdään avaimet käteen -toteutuksena

Alma Visuals tarjoaa mobiilivideoparaatin asiakkaalle avaimet käteen -toteutuksena. Asiakas toimittaa aineiston rakennukseen seuraavat komponentit:

  • Taustakuva
  • Video (MP4) max. 50MB
  • Logo (voi olla taustakuvassa)
  • Muuta haluttua grafiikkaa
  • Ohjausosoite

Videon voi skaalata mobiiliparaatin sisällä asiakkaan toiveiden mukaisesti. Video voi esimerkiksi täyttää koko mobiiliparaatin alueen tai olla vain osa sitä. Video lähtee autoplayna ilman ääniä, ellei toisin ohjeisteta. Videon voi asettaa looppaamaan tai se voi päättyä erilliseen still-loppukuvaan (300×300 tai 320×320 tai 320×300)

Tekniset tiedot:

  • Videoparaatin mitat: 300×300 tai 320×320 tai 320×300
  • Kuvat: JPEG, GIF tai PNG
  • Videon leveys: 1280px ja korkeus 720px (video skaalataan oikeaan kokoon)
  • Grafiikka-alue: leveys 300 px korkeus 130 px (riippuen alueen halutusta koosta)

Esimerkit:

Mobiilivideoparaati, jossa video ei vie koko 300×300 pinta-alaa
Mobiilivideoparaati, jossa video on koko 300×300 alueen kokoinen

Kalenterimainos

Mainosta klikkaamalla aukeaa kalenterimuistutus, jonka käyttäjä voi tallentaa puhelimensa kalenteriin.

Aineisto-ohjeet:

  • Aineisto: 600 x 600 pikseliä, max. 100 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF
  • Mainostaja toimittaa aineiston, johon kalenterimuistutus tulee (kts. mobiiliparaati tai swipekuutio) sekä tiedot kalenterimuistutukseen: otsikko, tekstisisältö, tapahtuman alkamis- ja loppumisajankohta, muistutuksen ajankohta esim. puoli tuntia ennen tilaisuuden alkua

Raaputuspinta

Mainos, jossa käyttäjä voi raaputtaa tai pyyhkiä bannerin pintaa.

Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava.

Aineisto-ohjeet:

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 pikseliä, max. 100 kt / kuva. Toinen kuva raaputettava pinta ja toinen alta paljastuva kuva.
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF
  • Raaputettavassa tai pyyhittävässä pinnassa tulee olla selkeä kehote raaputtamiseen
  • Linkki: kohde, johon käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan

Interscroller

  • Video/äänitiedoston koko 10 mb
  • Videon pituus max 30 s., suositus 15 s.
  • Kuvan/videon koko 768 x 1230 px
  • Kuvan/videon päälle voidaan myös asettaa läpinäkyviä *.png tiedostoja joiden grafiikka näkyy kuvan/videon päällä.

HTML5-aineistot

Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua.
  • jQueryn käyttämistä ei suositella kirjaston suuren painon vuoksi.
  • Suurten fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain, jos siihen on soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, tulee palvelimen kestää mainoslatausten aiheuttama kuorma
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava HTTPS:n kautta.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin tulee muuttua klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan klikattava elementti
  • Linkkien tulee aueta uuteen välilehteen

Tiedostokoot

Ensilataus

  • Optimoimalla ja keventämällä aineiston ensilatausta mahdollistat paremmat tulokset (esim. viewability, CTR, huomioarvo)
  • Varmista, että aineiston ydinsisältö esitetään ensilatauksen yhteydessä mahdollisimman nopeasti, jotta mainostila ei näy käyttäjälle tyhjänä
  • Kevyt ja nopea ensilataus voidaan toteuttaa mm. optimoimalla kuvia ja tiedostoja
  • Mikäli aineisto ei mahdu ensilatauksen kilotavurajaan, tulee sen ylittävä osuus ladata sivun latautumisen jälkeen (ks. jälkilataus / polite load)
  • Huomioithan, että aineiston mukana ladattavat mittauspikselit ja -scriptit lasketaan myös mukaan ensilataukseen (esim. Adform, DoubleClick, MOAT, IAS)

Jälkilataus / Polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut
  • Jälkilataus ei ole mahdollinen zip-tiedostona toimitettujen aineistojen kohdalla
  • Latausten tulee tapahtua window.onload -eventistä
  • Jälkilatausta tulee käyttää, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin (usein esim. jos aineistossa on mukana video). Ensilatauksen on kuitenkin aina mahduttava kilotavurajaan
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia
  • Jälkilataus on mahdollista käynnistää myös käyttäjän toimenpiteestä (click, mouseover)

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, …) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina
  • Aineiston linkitysosoite on ilmoitettava aineiston toimituksen yhteydessä.
  • Klikkejä ei välttämättä saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet on luotu dynaamisesti.

Aineistojen toimitus

Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto ei toimi.

HTML5-aineistot tulee toimittaa:

  • kolmannen osapuolen täginä tai vaihtoehtoisesti zip-tiedostona

Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.

Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.

Lisätietoja

  • Lisätietoja verkkomainonnanhallinnasta: digimainonta(a)almamedia.fi
  • IAB:n suosituksia HTML5-aineistoista löydät täältä.

Celtra

Celtra on markkinoiden edistyksellisin työkalu rich media -mainoratkaisujen toteuttamiseen. Sen avulla luot helposti näyttäviä kampanjoita ja pääset analysoimaan niiden tuloksia reaaliajassa. Celtran omalta AdCreator Support-sivustolta löydät kattavat ja yksityiskohtaiset ohjeet kampanja-aineistojen toteuttamiseen, analytiikkaan sekä järjestelmän käyttöön.

Tunnukset AdCreator Supportiin saat omalta mediamyynnin yhteyshenkilöltäsi.

Tulospohjainen mainonta

Huomioithan seuraavat erityispiirteet tulospohjaisen mainonnan yhteydessä muiden aineisto-ohjeiden ohella.

  • Jokaiseen kampanjaan on toimitettava vähintään kolme (3) mainosmuotoa:
    • panoraama 980×120 px (100kt)
    • boksi 300×250 px (100kt)
    • pidennetty suurtaulu 160×600 px (100kt)

Aineiston vaihtaminen

Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran viikossa

Virheellinen aineisto

Alma Media ei vastaa aineiston virheellisyydestä johtuvasta aineiston käsittelyn ja kampanjan alun mahdollisesta myöhästymisestä

Tarkemmat aineisto-ohjeet

  • Mainokset voidaan toimittaa kuva- (jpg, gif ja png), tai vaihtoehtoisesti kolmannen osapuolen tagina
  • Aineistojen maksimikoko 100 kt
  • Aineistojen mukana tulee toimittaa myös URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan
  • Aineiston on oltava klikattava koko alueelta
  • Aineisto ei saa sisältää ääntä tai videota
  • Aineisto on oltava klikkiin ohjaava (kehote, kilpailu, tarjous jne.)
  • Mainoksessa tulee selkeästi näkyä mainostajan nimi tai logo
  • Alma Media pidättää oikeuden olla julkaisematta sopimattomaksi katsomaansa tai yllä olevia ehtoja noudattamatonta materiaalia

Liikkuva kuva

Instream-/outstream-videomainonta

Videoaineiston voi toimittaa valmiina VAST-aineistona tai videotiedostona (esim. latauslinkin kautta). Aineistojen mukana tulee toimittaa myös URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan.

VAST

Video

  • VAST 2.0
  • Format: mp4, webm
  • Codec: H.264
  • Resolution: 640×360 px
  • Bitrate: 750 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: max 30 sek.
  • Moov-osa tiedoston alkuun (Fast Start / Progressive download)

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 128 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz

VPAID

VPAID 2.0 (application/JavaScript) yhteensopiva tagi
Lisätietoa IAB:n sivuilta.

Artikkelivideomainos

Outstream- eli artikkelivideomainos näkyy artikkeleiden yhteydessä desktopissa ja mobiilissa. Video käynnistyy automaattisesti ilman ääniä, kun mainos tulee käyttäjän ruudulle. Videon viimeinen ruutu jää mainospaikalle näkyviin.

Videoparaati

Kun Alma Media tekee videoparaatin teknisen toteutuksen

Alma Visuals tarjoaa videoparaatin asiakkaalle avaimet käteen-toteutuksena. Asiakas toimittaa aineiston rakennukseen seuraavat komponentit:

  • Taustakuva
  • Video (MP4) max. 50MB
  • Logo (voi olla taustakuvassa)
  • Muuta haluttua grafiikkaa
  • Ohjausosoite

Videon voi skaalata paraatin sisällä asiakkaan toiveiden mukaisesti. Video voi esimerkiksi täyttää koko 980×400 alueen tai olla vain osa sitä. Video lähtee autoplayna ilman ääniä, ellei toisin ohjeisteta. Videon voi asettaa looppaamaan (pyörimään ympäri useamman kerran) tai se voi päättyä erilliseen still-loppukuvaan (980×400)

Tekniset tiedot:

  • Videoparaatin mitat: 980×400
  • Kuvat: JPEG, GIF tai PNG
  • Videon leveys: 1280px ja korkeus 720px (video skaalataan oikeaan kokoon)
  • Grafiikka-alue: leveys 315px x korkeus 400 px

Esimerkit:

Videoparaati, jossa video ei vie koko 980×400 pinta-alaa
Videoparaati, jossa video on koko 980×400 alueen kokoinen

Sisältömarkkinointi

Natiivimainonta ohjelmallisesti ostettuna

  • Ohjelmallinen natiivimainonta on ostettavissa diilin avulla Xandrin, Adformin ja DBM:n ostojärjestelmien kautta
  • Alman SSP ohjelmallisessa natiivissa on Xandr
  • Ostaja lähettää DSP:n creative ID:n osoitteeseen programmatic@almamedia.fi ja aineiston hyväksymisen jälkeen diili aktivoidaan
  • Laskeutumissivun url-osoitteen tulee vastata natiivimainoksen bränditietoa
Xandr AdForm DV360
Kohdesivun URL*
Otsikko* Max. 80 Max. 80 Max. 50
 

Kuvaus**

Max. 150 Max. 150 Max. 150
Ikoni Logo

1:1 kuva

Suositus 100×100

Logo

1:1 kuva

Suositus 100×100

Logo

1:1 kuva

Suositus 100×100

Kuva (koot pikseleinä) – JPG, GIF tai PNG. Ei animaatioita* 600×338, 600×314, 1200×675, tai 1200×628
Max 200 kb
1200×628
Max 200 kb
1200×628
Max 200 kb
Kehoteteksti Ei tuettu Ei tuettu Ei tuettu
Sponsored By* Max. 50
Vaaditaan: mainostajan tai brändin nimi
Max. 50
Vaaditaan: mainostajan tai brändin nimi
Max. 25
Vaaditaan: mainostajan tai brändin nimi

* Pakollinen tieto
** Jos kuvaus ylittää maksimimerkkimääränsä, näytetään aineisto ilman kuvausta

Tarvitsetko apua aineistoasioissa? Autamme mielellämme!

Sanoma Media Kustannus Oy:n myyntiehdot

Noudatamme markkinoinnin hyvää tapaa sekä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston määrittämiä markkinoinnin ja mainonnan sääntöjä ja ohjeita. Tutustu ohjeisiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.

Tutustu täällä Sanoma Media Kustannus Oy:n myyntiehtoihin.